SZTUKA ASERTYWNOŚCI W PRAKTYCE - Michał Łęgowski
Czy wiesz, że postawa asertywna to nie tylko umiejętność mówienia "nie"? To cały szereg umiejętności, które składają się na postawę świadczącą o naszej pewności siebie. Ludzie szanują osoby wykazujące takie podejście w życiu codziennym i zawodowym - w tym artykule znajdziesz mnóstwo przydatnych informacji na temat asertywności.
asertywność, w, praktyce, samoocena
15912
post-template-default,single,single-post,postid-15912,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

SZTUKA ASERTYWNOŚCI W PRAKTYCE

SZTUKA ASERTYWNOŚCI W PRAKTYCE

Czy wiesz, że postawa asertywna to nie tylko umiejętność mówienia „nie”? To cały szereg umiejętności, które składają się na postawę świadczącą o naszej pewności siebie. Ludzie szanują osoby wykazujące takie podejście w życiu codziennym i zawodowym –  w tym artykule znajdziesz mnóstwo przydatnych informacji na temat asertywności.

Czym jest asertywność?

 

Termin ten w skrócie oznacza posiadanie i wyrażanie własnego zdania. Jest to umiejętność nabyta, dzięki której potrafisz bezpośrednio wyrażać swoje emocje i postawy w przyzwoitych granicach – mówiąc inaczej, to obrona własnych praw w sytuacjach społecznych.

To nie tylko kwestia umiejętności odmawiania, ale przede wszystkim właściwego podejścia do innych w sposób nienaruszający ich godności. Według klasyfikacji znajdującej się na Wikipedii (która jak na to źródło jest całkiem niezła), asertywność to:

  1. Umiejętność wyrażania opinii, krytyki, potrzeb, życzeń, poczucia winy,
  2. Umiejętność odmawiania w sposób nieuległy, stanowczy i nie raniący innych,
  3. Umiejętność przyjmowania krytyki, ocen i pochwał,
  4. Autentyczność i elastyczność zachowania,
  5. Samoświadomość i samoocena (swoich wad, zalet, opinii),
  6. Podejście empatyczne.

 

Postawa uległa i agresywna

 

Istnieją dwie charakterystyczne postawy, które odbiegają od bycia asertywnym. To bardzo ciekawe, że wiele osób myli te postawy właśnie z asertywnością. Jest to związane z brakiem odpowiednich umiejętności i zrozumienia, czym charakteryzuje się umiejętność wyrażania własnego zdania.

Pierwsza z nich to postawa uległa, czyli taka, w której usuwamy się w cień, żeby nie stracić czyjejś sympatii, uniknąć konfliktu lub żeby pozostać w swojej strefie komfortu. Takie osoby poddają się kierownictwu innych, ulegają sugestiom i nawet jeśli myślą inaczej, to boją się to wyrazić. W głębi siebie mają własne opinie, ale przyjmując postawę unikającą czują się bezpieczniejsze.

Warto zauważyć, że mało kto szanuje albo zwraca uwagę na takie osoby. Są one po prostu niewidoczne dla reszty społeczeństwa. Trudno, żeby tacy ludzie walczyli o swoje, kiedy każdy napotkany człowiek ma nad nimi przewagę ze względu na ich sposób radzenia sobie z konfliktami.

Odwrotną postawą jest postawa agresywna, czyli taka, w której narzucasz drugiej osobie swoją wyższość. Może to być w formie groźby, wrogości, złego traktowania innych, łamania cudzych praw. Objawy są dość oczywiste, ale to co najbardziej istotne to powody, dla których ktoś postępuje w ten sposób.

Taka postawa często wynika z poczucia, że tak właśnie należy postępować i to właśnie jest asertywność. Oczywiście wiemy, że jest to nieprawda. Drugim powodem może być poczucie bezradności, czyli brak umiejętności poradzenia sobie z problemem, sprawą lub drugą osobą w inny sposób. Łatwo to zauważyć u osób, które znają przemoc jako jedyny sposób rozwiązywania konfliktów.

W obu przypadkach – przy postawie uległej lub agresywnej – osoba zachowująca się w ten sposób jest na pozycji przegranej. Jest to porażka komunikacyjna, dlatego że żadna z powyższych postaw nie przynosi na dłuższą metę pozytywnych efektów.

Jesteś konfliktowy? Masz tendencję do kłócenia się z innymi? Koniecznie przeczytaj artykuł pt. „Ja! Ja mam rację!”.

Podstawowe prawa asertywności Fensterheima

 

Doktor psychologii Herbet Fensterheim jako jeden z pierwszych psychologów klinicznych zaangażował się w terapię behawioralną. Stworzył on podstawowe prawa asertywności, które co prawda nie są niczym skomplikowanym, ale bardzo dobrze podsumowują asertywność jako sposób zachowania. Prosty kodeks, niczym dziesięć przykazań biblijnych.

  1. Masz prawo do robienia tego, co chcesz – dopóty, dopóki nie rani to kogoś innego.
  2. Masz prawo do zachowania swojej godności poprzez asertywne zachowanie – nawet jeśli rani to kogoś innego – dopóty, dopóki Twoje intencje nie są agresywne, lecz asertywne.
  3. Masz prawo do przedstawiania innym swoich próśb – dopóty, dopóki uznajesz, że druga osoba ma prawo odmówić.
  4. Istnieją takie sytuacje między ludźmi, w których prawa nie są oczywiste. Zawsze jednak masz prawo do przedyskutowania tej sprawy z drugą osobą i wyjaśnienia jej.
  5. Masz prawo do korzystania ze swoich praw.

Czy widzisz, w jaki sposób te prawa naturalnie funkcjonują w społeczeństwie? Za każdym razem, kiedy ktoś je naruszy, masz prawo, zgodnie z pkt. 5 – przywołać daną osobę do porządku.

 

Jak zostać osobą asertywną?

 

Podstawą jest budowanie poczucia wartości. To nie jest tak, że pewnego dnia budzisz się i mówisz sobie „od dziś będę pewny siebie”, tylko polega to pracy nad sobą. To jak codzienne budowanie domu cegiełka po cegiełce. Podnoszenie swojej samooceny polega na robieniu rzeczy, z których jesteśmy dumni. Dbanie o ciało, rozwój duchowy, karierę, otaczanie się innymi ludźmi. Ponadto jest to uświadomienie sobie w pełni swoich możliwości, zalet i wad, zrozumienia w pełni swojego miejsca na tej ziemi.

Oto trzy artykuły, które pomogą Ci dołożyć kilka cegiełek do własnej samooceny:

 

Drugim istotnym elementem asertywności jest zrozumienie tego, że ludzie asertywni są szanowani w społeczeństwie, ponieważ mają własne zdanie oraz rzetelne i stanowcze podejście. Nie oznacza to, że są zamknięci na informacje z zewnątrz. Raczej potrafią przeanalizować każdą sytuację i podjąć własną najbardziej racjonalną decyzję, która będzie dobra przede wszystkim dla nich samych.

To klucz do sukcesu i poczucia zadowolenia z własnego życia. Kiedy autentycznie wyrażamy swoje myśli, potrzeby, opinie i uczucia, wtedy stajemy się lepiej rozumiani przez innych i kształtujemy swoje otoczenie będące w zgodzie z nami samymi. Ponadto jesteśmy uczciwi – co pozytywnie wpływa na nas i innych ludzi.

 

Stawiaj granice i ustalaj zasady

 

Nie sposób być asertywnym, kiedy nie ustalamy z innymi jasnych granic i zasad. Gdy to zrobimy, mamy zabezpieczenie przed niekomfortową sytuacją w przyszłości, dlatego niezwykle ważne jest określanie szczegółów współpracy przy jakiejkolwiek interakcji z innymi.

Bez tego łatwo można „wpakować się na minę”, bo przecież „wcześniej nic nie mówiłeś”. Informuj jasno innych, gdzie są Twoje granice, na co się deklarujesz i na co się nie zgadzasz. Może to zabrać więcej czasu na początku współpracy, ale w rzeczywistości wychodzi to z czasem na plus, bo jesteś traktowany jako osoba rzetelna i profesjonalna. A chyba o to chodzi, prawda?

Pamiętaj, że asertywność polega na dbaniu o relacje. Odmawianie innym lub wyrażanie swojego zdania nie kończy się na powiedzeniu „nie”. Kluczem do sukcesu są podstawowe zasady: przedstaw swoje argumenty, zadbaj o uczucia innych i upewnij się, że wszystko zostało wyjaśnione tak, jak należy. Nie musisz niczego ukrywać, bo każdy ma prawo do własnych decyzji i zachowań, w granicach rozsądku.

 

Ćwiczenia dla Ciebie

 

To wszystko w tym artykule, natomiast nie zostawiam Cię samego z tym tematem. Kliknij w linki poniżej i pobierz ćwiczenia, które warto wykonać w celu nabycia odpowiednich umiejętności z tego zakresu. Przy okazji przekazuję też w Twoje ręce prezentację multimedialną z naszych szkoleń o asertywności.

LINK DO PREZENTACJI O SZTUCE ASERTYWNOŚCI

LINK DO ĆWICZEŃ Z ASERTYWNOŚCI

LINK DO CASE’ÓW Z ASERTYWNOŚCI 

 

Jaką małą zmianę możesz wprowadzić już od teraz, by zadbać o swoją asertywność? Podziel się odpowiedzią w komentarzu na facebooku. Przycisk znajduje się na dole.