Skuteczny networking XXI wieku - Michał Łęgowski
Czy wiesz, czym są zasoby pośrednie? Co to jest zasięg trójliniowy? Niby każdy umie lepiej lub gorzej nawiązywać relacje, ale nie każdy wie jak robić to skutecznie. Mało jest osób, które osiągnęły w tej dziedzinie mistrzostwo i wykorzystały potencjał drzemiący w swoim otoczeniu.
networking, informacje, kontakty, relacje, zasoby, biznes
15790
post-template-default,single,single-post,postid-15790,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Skuteczny networking XXI wieku

Skuteczny networking XXI wieku

Czy wiesz, czym są zasoby pośrednie? Co to jest zasięg trójliniowy? Niby każdy umie lepiej lub gorzej nawiązywać relacje, ale nie każdy wie jak robić to skutecznie. Mało jest osób, które osiągnęły w tej dziedzinie mistrzostwo i wykorzystały potencjał drzemiący w swoim otoczeniu.

Jeśli chcesz podróżować szybko, podróżuj sam. Jeśli chcesz dotrzeć daleko, podróżuj z innymi.

- afrykańskie przysłowie

Skuteczny networking to proces długofalowy, w którym relacja zawodowa ma silne fundamenty zbudowane na zaufaniu i wzajemnym zaangażowaniu. Podstawowym celem jest wymiana informacji, zasobów i wzajemne poparcie. Niezwykle istotne jest utrzymywanie relacji „na fali”, czyli dbałość o łączącą więź. Przy mocno rozbudowanej siatce kontaktów, to może być problematyczne, szczególnie jeśli wziąć pod uwagę zmienność układów, pomiędzy partnerami.

 

POZNAJ PODSTAWY

Jeśli znasz podstawowe zasady działania networkingu, to pomiń ten akapit

Budowanie sieci kontaktów, to praca w którą trzeba włożyć wysiłek – nie ma nic za darmo. Przy czym przynosi to ogromne rezultaty. Zacznijmy od samego początku, zapisz na kartce odpowiedzi na poniższe cztery pytania:

  1. Jakich zasobów potrzebuję?

Zastanów się nad wszystkim czego nie masz, a co mogłoby Ci się przydać. Zasoby to umiejętności, możliwości, informacje itd. Szukając spójrz z większej perspektywy, nie myśl tylko o swojej branży/zawodzie. Pomyśl o każdym zasobie, którego nie posiadasz, a mógłby mieć wpływ lub przydałby się do tego, czym się zajmujesz. Koniecznie je zapisz!

Przykład: budowanie stron Internetowych, znajomość prawa gospodarczego, wstęp na międzynarodowe konferencje itd.

 

  1. Kogo już znam i kogo muszę znaleźć?

Teraz zapisz wszystkich ludzi, których już znasz i którzy posiadają poszukiwane przez Ciebie zasoby. Będą nam to potrzebne do tzw. arkusza grupy wsparcia. W kolejnym kroku będziesz wiedział już kogo Ci brakuje i na kogo powinieneś teraz szukać.

 

  1. W jakich miejscach znajdę ludzi, których szukam?

Wychyl nos ze swojego ogródka. Pojawiaj się w ciekawych miejscach (koniecznie zrób listę takich miejsc!), w których znajdziesz osoby do współpracy. Inicjuj kontakt, przygotuj się do rozmowy z potencjalnymi partnerami. Oczywiście przy okazji rozmawiaj z ludźmi, którzy póki co wykraczają poza potrzebne Ci zasoby, ale mogą okazać się pomocni w przyszłości.

 

  1. Co mogę dać innym w zamian?

Bardzo ważne są obopólne korzyści, jakie odnoszą partnerzy. Czerpanie z innych przynosi rezultaty tylko początkowo, ale żeby networking był skuteczny obie strony muszą być zaangażowane. Zawsze, ale to zawsze trzymaj się zasady WIN-WIN. Przygotuj się na to, co możesz zaproponować innym. Pamiętaj, że zasoby to – umiejętności, informacje, możliwości, pieniądze, inne znajomości i tak dalej.

Voilà! Teraz zadbaj o to, żeby nauczyć się odpowiednio prezentować, wyposaż się w profesjonalne wizytówki i ruszaj do boju. Co jakiś czas trafisz na osobę z wyjątkowym atutem – duża liczba kontaktów. Taki człowiek otwiera drzwi do wielu następnych.

 

SUPPORTERS TEAM

 

Im więcej znajomości, tym lista robi się dłuższa. Stwórz coś w rodzaju grupy wsparcia, czyli zbuduj swój pierwszy rejestr kontaktów jakie posiadasz. Przykładowo mój składa się z imienia, nazwiska, stanowiska, danych kontaktowych, inbound, outbound, status.

Wyjaśnienie pojęć:

– inbound – zakres zasobów jakie posiada ta osoba i z których mogę korzystać,

– outbound – zakres zasobów jakie zaproponowałem i udostępniam partnerowi.

– status – najważniejsza rubryka, w której zapisujesz datę ostatniego kontaktu i opisujesz aktualny wygląd relacji. Możesz zastosować kolory (zielony, żółty, czerwony), gdzie zielony oznacza aktywny kontakt, a czerwony relację zagrożoną/nieaktywną.

Po co to wszystko? Kiedy Twoja lista kontaktów osiągnie ponad 100 pozycji z łatwością idzie się pogubić i zapomnieć o wielu ważnych osobach. Status określa się dla każdej relacji indywidualnie, ponieważ ludzie są różni. Musisz wyczuć jak często należy się kontaktować z różnymi partnerami, których posiadasz.

Przeczytaj artykuł pt. „Pełnowymiarowy lider”, jeśli chcesz dobrze zarządzać swoją grupą wsparcia.

ZASOBY POŚREDNIE

 

To co potrafisz zrobić sam i to do czego masz dostęp w swoim własnym zakresie, to Twoje zasoby bezpośrednie. Twoim celem jest dotarcie do zasobów pośrednich, czyli tych które są w rękach Twoich partnerów. Oczywiście, wtedy oni mają dostęp do Twoich zasobów i tak koło się zamyka. Taka wzajemna współpraca jest nazywana wymianą barterową.

Na początku artykułu, w podstawach networkingu zaproponowałem Ci zapisanie listy potrzebnych zasobów. Oddziel tę listę linią i dopisz pod spodem zasoby, które sam posiadasz. Jeśli zrobisz to rzetelnie, to odkryjesz nowe możliwości, którymi możesz podzielić się ze swoimi partnerami.

 

ZASIĘG TRÓJLINIOWY

 

Każdy kto znajduje się w Twoim rejestrze znajomości posiada swoje kontakty. Możliwości są nieograniczone! Naucz się z tego korzystać, orientuj się kto zna jakie osoby i docieraj do kolejnych osób. W ten sposób nie tylko zwiększasz swój zasięg, ale również rośnie Twoja siatka kontaktów.

Przykład: znasz Jana Kowalskiego, który zna Adama z Warszawy. Ten drugi jest szefem działu produkcji opakowań papierowych. Prosisz Jana, żeby zarekomendował Cię Adamowi, po czym nawiązujesz kontakt i współpracę. Proste? To tylko jedna z wielu możliwości. Zastanów się sam jak możesz wykorzystać zasięg trójliniowy w swojej pracy.

                      

To co przedstawiłem w tym artykule, to zaledwie czubek góry lodowej. Niestety nie będę się rozpisywał, bo nikt nie czyta za długich tekstów. Żeby opanować umiejętność networkingu trzeba zwrócić uwagę na jeszcze wiele ważnych aspektów takich jak np. jak się wyróżnić na tle innych potencjalnych partnerów, jak wygląda proces relacji, jak szukać miejsc w których warto się pojawiać, jak zbudować swój plan networkingowy, czym jest podejście jakościowe, jak przeprowadzać interakcje według strategii pająka itd.

Jeśli doceniasz, to co dla Ciebie napisałem, to koniecznie zostaw swój komentarz i polajkuj na Facebooku. Ponadto, jeśli chciałbyś nauczyć się więcej, to serdecznie zapraszam Cię na szkolenie PROFESSIONAL BUSINESS NETWORKING, które organizuję w ramach mojej firmy TrainBrain, 19 września w Poznaniu. Po więcej informacji kliknij w obrazek poniżej: