KAŻDY BOHATER POTRZEBUJE ODPOCZYNKU | Michał Łęgowski
Nasz mózg pracuje nieustannie. Zapewnienie mu chwili wytchnienia jest zatem kluczowe dla naszego samopoczucia. Relaks nie tylko wpływa na nasz nastrój, ale i poprawia sprawne działanie naszego mózgu. Zazwyczaj weekend to dla nas zdecydowanie za mało, aby zapewnić sobie solidny wypoczynek. Jak nauczyć się odpoczywać, aby naładować  baterie? Poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby, które pomogą Ci wypocząć.
odpoczynek, sen, rozwój
16379
post-template-default,single,single-post,postid-16379,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Każdy bohater potrzebuje odpoczynku

Każdy bohater potrzebuje odpoczynku

Nasz mózg pracuje nieustannie. Zapewnienie mu chwili wytchnienia jest zatem kluczowe dla naszego samopoczucia. Relaks nie tylko wpływa na nasz nastrój, ale i poprawia sprawne działanie naszego mózgu. Zazwyczaj weekend to dla nas zdecydowanie za mało, aby zapewnić sobie solidny wypoczynek. Jak nauczyć się odpoczywać, aby naładować  baterie? Poniżej znajdziesz sprawdzone sposoby, które pomogą Ci wypocząć.

Czy kawa pomoże?

 

Przemęczenie zaliczyłbym w pewnym sensie do chorób cywilizacyjnych. Ciągle gdzieś biegniemy, ciągle słyszę: nie mam czasu. Podpytując znajomych okazało się, że odpoczywanie to nie lada sztuka i mało kto może pochwalić się tą umiejętnością. Zmęczenie dopada nas podstępnie krzyżując nam plany i odbierając radość. Często chcemy je pokonać pijąc kolejną kawę. Jest to jednak błędne koło. Nawet jeśli odzyskamy siły, to na krótko.

Badania nie pozostawiają cienia wątpliwości: jesteśmy jednym z najbardziej zapracowanych narodów. Jak wynika z sondażu przeprowadzonego przez jeden z portali dla 63 procent Polaków ośmiogodzinny czas pracy jest za krótki, a co więcej z danych GUS wynika, że ponad 1,2 mln Polaków pracuje w więcej niż jednym miejscu pracy. Wprawdzie nasze zarobki zwiększają się, ale co za tym idzie także lista naszych zadań i czas pracy wydłuża się. Bywają i tacy, którzy pracują po 60 godzin tygodniowo albo tacy, dla których praca nigdy się nie kończy. Jak długo można oszukiwać organizm? Ceną, jaką płacimy za wydłużony czas pracy, jest coraz częstsze poczucie zmęczenia, co ostatecznie może prowadzić do wypalenia lub depresji.

 

Wszystko byłoby proste

 

Wystarczy wrócić w piątkowe popołudnie z pracy i… No cóż, okazuje się, że odpoczywanie wcale nie jest łatwe. Zwłaszcza, jak ma się rodzinę, dom na utrzymaniu, pochłaniającą pracę, napięte terminy oraz tysiące spraw do załatwienia. Możemy świetnie radzić sobie ze wszystkimi rzeczami, ale nie oszukujmy się – każdy bohater potrzebuje odpoczynku. Tylko jak to zrobić, żeby naprawdę odpocząć?

Odpoczynek powinien na stałe zagościć w naszym planie dnia lub tygodnia. Nie powinniśmy go pomijać ani też odpoczywać na pół gwizdka.

Wracając do naszego mózgu warto wspomnieć, że jest on zachłannym i przebiegłym organem. Stanowi zaledwie 2 procent masy ludzkiego ciała, a używa około 20 proc. energii czerpanej z naszego pożywienia. Dostaje to, czego chce, ile chce i kiedy chce! Przykład? Czy wygrałeś kiedyś z sennością swoją siłą woli? Z tego też powodu musimy dbać o ten organ. Ceni on sobie momenty nic nierobienia przez jakiś czas, ponieważ działa wtedy zupełnie inaczej niż w stanie aktywnego czuwania.

 

Dobry odpoczynek

 

Jakie cechy posiada dobry odpoczynek? Dobry odpoczynek to taki, który daje energię i motywację do działania, pozwala ochłonąć, zregenerować siły i ułożyć w głowie wszystkie sprawy. Warto więc zadbać o jego jakość ucząc się odpoczywać efektywnie.

Najciekawsze w odpoczywaniu jest to, że po pierwsze dla każdego oznacza coś innego, a po drugie, że dla jednego człowieka potrzebne będzie tydzień leżenia pod palmą, a dla innej osoby – aktywny wypoczynek w górach i zdobywanie szczytów. Są i tacy, którzy potrafią zregenerować swoje siły w jedno popołudnie, podczas którego kilka godzin daje im tyle spokoju co dłuższy urlop. Paradoksem odpoczywania jest to, co często słyszę od kolegów po fachu: wróciłem z urlopu i czuję się jeszcze bardziej zmęczony; podczas wakacji ciągle myślałem o pracy; muszę odpocząć po urlopie itd. Co zatem decyduje o tym, że odpoczynek będzie udany?

 

Nauka odpoczywania

 

Przygotowałem 5 wskazówek do tego, w jaki sposób odpoczywać, aby czuć się wypoczętym.

1. Uwolnij się od słowa „muszę”

Codziennie robimy listy rzeczy do zrobienia, zapisujemy w notatnikach, przyklejamy na lodówkę: odebrać garnitur z pralni, oddać książki do biblioteki, umyć okna itp. Aby jednak odpocząć zrób tylko to, na co masz ochotę. Niby banalne, a może okazać się bardzo trudne. Czy wiesz, co sprawia Ci radość? Lista rzeczy do zrobienia NIGDY się nie skończy! Daj sobie urlop od tej niekończącej się listy. Niektórzy nie umieją skupić się na czytaniu książki lub innej aktywności, bo myślą o tym co MUSZĄ zrobić.  Sprawia to, że jesteśmy ciągle rozproszeni i myślami jesteśmy zupełnie gdzie indziej. Warto sobie odpowiedzieć na pytanie, czy te rzeczy, które niby musimy zrobić są konieczne do wykonania dziś. Czy coś się stanie, jeżeli dziś sobie odpoczniemy, a weźmiemy się za to jutro, z zupełnie nową energią? Zrób to, na co masz ochotę w tej chwili. Być może masz jakieś hobby, które ciągle odkładasz na półkę tłumacząc się, że nie masz na nie czasu?

2. Zrób to inaczej.

Warto pomyśleć o jednej zależności. Jeśli zazwyczaj siedzisz przy komputerze, idź się poruszaj. Jeśli ciągle jesteś na nogach, rozważ leżenie. Jeśli całe dnie siedzisz za biurkiem, czytaj książkę na kanapie. Jeśli pracujesz na stojąco, odpocznij idąc na spacer, a jeżeli całe dnie siedzisz w domu – wyjdź.

Dzięki takiej odskoczni od codzienności w naturalny sposób zapamiętasz te wolne chwile jako wyjątkowe, a jak wiadomo posiadanie wielu takich wyjątkowych dni czy nawet popołudni we wspomnieniach brzmi jak całkiem niezła recepta na udane i satysfakcjonujące życie.

3. Bądź offline.

Wyłącz telefon i komputer. Świat się nie zawali. Powiedz najbliższym, że potrzebujesz chwili dla siebie. W ciągu godziny Twojej nieobecności najprawdopodobniej nawet nikt nie zdąży zauważyć Twojego wylogowania. Nie sprawdzaj skrzynki co kilka minut, nie wchodź na portale i nie komentuj zdjęć innych. Wyłącz też telewizor. Zapewniam Cię, że na pewno nie przegapisz niczego, co mogłoby znaczącym stopniu wpłynąć na Twoje życie. Może to jedynie polepszyć jakość Twojego odpoczynku.

4. Bądź.

Bądź obecny w danej chwili. Ćwicz koncentrację i skupiaj się tylko na tym, co robisz. Rozglądnij się dookoła. Popatrz do góry! Nie patrz tylko pod nogi. Pozwala to na wyciszenie się. Pomocne mogą okazać się wizualizacje, muzyka relaksacyjna, czy też medytacja, dzięki której zaczniesz zauważać rzeczy, które do tej pory umykały Twojej uwadze. Warto zrobić coś, czego nigdy do tej pory nie robiłeś. Poznawanie nowych rzeczy cieszy nas jak dzieci i nieważne czy masz lat dwadzieścia czy pięćdziesiąt.

5. Wpisz odpoczynek w kalendarz

Wpisz odpoczynek na Twoją listę rzeczy do zrobienia. Brzmi śmiesznie? No właśnie! Potraktuj odpoczynek, jak jedno z zadań, które powinnaś wykonać.  Zatroszcz się o siebie. Odhaczając codziennie kolejne zadania, na pewno nie ominiesz odpoczynku. Tym samym nie będziesz mógł się wymigać i powiedzieć, że nie miałeś czasu. Bo jak nie teraz to kiedy? Ważne jest, aby dać sobie swobodę w odpoczywaniu. Daj sobie przestrzeń. Niech nie będzie to odhaczanie typu:

Spacer z psem – zaliczone.

Długa kąpiel – zaliczona.

20 stron książki – zaliczone

Maseczka i manicure – zaliczone.

Co jeszcze zostało? Zakupy nowych butów, spotkanie z przyjaciółką, pójście na zakupy?

Czy tak ma wyglądać odpoczynek? A co jeśli podczas spaceru spotkasz starą znajomą? Albo zadzwoni mama i będziesz tak zaangażowana w rozmowę, że przegadacie godzinę? Świetnie ułożony plan runie niczym domek z kart. Późnej pojawi się frustracja. A przecież nie o to chodzi. Jaki z tego wniosek? Pozwól sobie na swobodę. Wpisanie odpoczynku w kalendarz to jedno, a planowanie każdych pięciu minut wolnego popołudnia to co innego. Zrób coś w swoim tempie, bez pośpiechu. Może masz ochotę przez godzinę zastanawiać się nad kolorystycznym ułożeniem koszul w szafie albo nad sprawieniem, żeby Twój salon był bardziej przytulny przekładając rzeczy z kąta w kąt? To jest OK o ile sprawia Ci to radość!

6. Uporządkuj swoje emocje

Dobry odpoczynek to taka sytuacja, w której pozawalamy naszemu ciału i umysłowi na chwilę wytchnienia. Wolny czas możemy poświęcić na zastanowienie się nad tym, za co jesteśmy wdzięczni, na strategiczne przemyślenie najbliższych tygodni lub na przepracowanie emocji po trudnej sytuacji w pracy. To jest właśnie ten czas, kiedy możemy obserwować nasze emocje. Leż, jeżeli nie chcesz widzieć innych. Płacz, jeśli tego potrzebujesz. Tańcz przed lustrem, jeśli tylko masz na to ochotę. Śpiewaj pod prysznicem. Biegaj w domu w piżamie. Wywal z siebie, to co gnębi i smuci. Oczyść swoją duszę, wycisz się i zresetuj swoją głowę.

Sposobów na odpoczynek jest niesamowicie dużo. Niezależnie jednak od tego, w jaki sposób chcesz odpoczywać, naucz się robić to dobrze. Dbając o jakość wypoczynku dbasz o samego siebie.