Szkolenia dla firm – Poznań i Wielkopolska | Michał Łęgowski
Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to wiesz o czym piszę. Jeśli marzysz o tym, żeby nim zostać, to zaraz będziesz miał okazję zweryfikować swoje poglądy. Tym bardziej jeśli planujesz założyć spółkę, która w porównaniu do działalności gospodarczej jest jak pustynia kontra piaskownica dla dzieci. Co powinieneś umieć, zanim podejmiesz się roli przedsiębiorcy?
coaching, rozwój, osobisty, mentoring, szkolenia, training, trening, michal, legowski, trainbrain, train, brain, meetpro, biznes, business, doradztwo, blog
16160
post-template-default,single,single-post,postid-16160,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-theme-ver-12.0.1,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

10 KLUCZOWYCH UMIEJĘTNOŚCI PRZEDSIĘBIORCY

10 KLUCZOWYCH UMIEJĘTNOŚCI PRZEDSIĘBIORCY

Jeśli jesteś przedsiębiorcą, to wiesz o czym piszę. Jeśli marzysz o tym, żeby nim zostać, to zaraz będziesz miał okazję zweryfikować swoje poglądy. Tym bardziej jeśli planujesz założyć spółkę, która w porównaniu do działalności gospodarczej jest jak pustynia kontra piaskownica dla dzieci. Co powinieneś umieć, zanim podejmiesz się roli przedsiębiorcy? By się tego dowiedzieć, z pomocą przychodzą profesjonalne szkolenia dla firm, które organizujemy w Poznaniu i w innych miastach.

Prowadzenie firmy szkoleniowej, to nie lada wyczyn i zdążyłem się o tym przekonać na własnej skórze bardzo szybko. Nie ma to za dużo wspólnego z life coachingiem lub samą organizacją szkoleń dla firm, jak w moim przypadku, bo to są tylko usługi, które sprzedajemy. Prowadzenie biznesu, to coś… nieco innego. Własna firma testuje Cię codziennie w zupełnie inny sposób niż praca na etacie.

Czy wytrwasz? Czy nie popełnisz błędu? Czy jesteś wstanie udźwignąć pewne problemy? Czy masz na wszystko gotową receptę? W ciągu dwóch lat prowadzenia spółki z o.o. nauczyłem się więcej o biznesie niż w trakcie całych studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu.  Co ciekawe, byłem naprawdę dobrze przygotowany. Dziś zdobytą wiedzę przekazuję w trakcie szkoleń dla firm, w których uczestniczą osoby nie tylko z Wielkopolski, ale
z całego kraju.

1. OCZY DOOKOŁA GŁOWY

 

Wszędzie czają się możliwości, jak i również pułapki. Każda branża jest inna i co prawda wyróżnia się swoimi specyficznymi wyzwaniami, ale wszystkie posiadają punkty wspólne. Każda umiejętność, której się wcześniej nauczyłeś lub nie masz o niej zielonego pojęcia, zostanie przetestowana. Nikt nie zapyta Cię o to, czy jesteś na to przygotowany. Po prostu musisz to wiedzieć lub umieć szybko nadrabiać zaległości.

Ostatnio jeden z moich pracowników powiedział mi „Słuchaj Michał, to niesamowite bo u Ciebie w firmie nauczyłam się, że pieniądze nie leżą na ziemi. Klientów trzeba zdobyć, a wtedy ma się z czego żyć. Niby takie to oczywiste, ale nabrałam zupełnie innej perspektywy niż miałam wcześniej pracując w korporacji, gdzie moje wyniki nie miały takiego znaczenia”.

Przedsiębiorca jest czujny. Patrzy i wszędzie widzi np. modele biznesowe. Mentalność przedsiębiorcy jest zupełnie inna niż u osoby pracującej na etacie i to druga rzecz, do której trzeba się przystosować… albo zginąć.

 

2. MENTALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORCY

 

Napisałem zginąć? Ops. Niestety, to prawda. Znam kilka takich przypadków ze swojego otoczenia, gdzie szef nie miał mentalności przedsiębiorcy i szybko poległ. Po prostu nie każdy nadaje na tych falach, po czym wpędza się w długi. Znałem kobietę, która założyła swoją firmę ze wspólniczką i myślała, że będzie mogła pracować od 8-16 i mieć w domu spokój. Niestety, to tak nie działa. Przynajmniej nie przez pierwsze dwa lata.

Mentalność przedsiębiorcy to jego przekonania, poglądy i sposób myślenia. Każdy z nas ma wyrobione pewne schematy myślowe i postawy nabyte. Pełni to rolę oprogramowania, które to kieruje naszymi decyzjami i postępowaniami.

Kilka przykładów mentalności przedsiębiorcy:

– potrafi wykorzystywać możliwości, które się pojawiają,

– jest kreatywny i zarazem proceduralny (myśli nieszablonowo),

– jest skupiony na misji i wizji swojej firmy, nie na zarabianiu pieniędzy,

– jest gotów na poświęcenia i wyrzeczenia, firma ma najwyższy priorytet,

– potrafi elastycznie dopasowywać się do nowych sytuacji i wyzwań,

–  cechuje się postawą przedsiębiorczą, patrzy z szerszej perspektywy,

– jest świadomy tego, co go czeka i gotowy na pracę po 10h dziennie,

– dba o swój rozwój osobisty i nie przestaje się dokształcać.

Mentalność przedsiębiorcy mocno koreluje z jego umiejętnościami i wiedzą. Każda z tych rzeczy się zazębia, dlatego na tym, co powinien umieć przedsiębiorca chcę się za chwilę skupić.

Tak czy inaczej mentalność jest sposobem patrzenia na to, co się tworzy – od najprostszych spraw po te najbardziej skomplikowane. Nie wystarczy tylko chęć bycia sobie własnym szefem, albo chęć zdobycia uznania. Obie te rzeczy szybko przestają mieć znaczenie.

 

INNE KLUCZOWE UMIEJĘTNOŚCI PRZEDSIĘBIORCY

 

Przed Tobą pozostałe osiem rzeczy, które dla mnie są kluczowe. Brak jakiejkolwiek z nich w moim mniemaniu znacząco utrudnia realizację celów biznesowych.

3. Umiejętność pełnienia wielu ról na raz – na początku musisz być jednocześnie menadżerem, specjalistą, księgowym, grafikiem, sprzedawcą i przyjmować jeszcze wiele innych ról w zależności od branży. Za każdym razem musisz dawać z siebie wszystko, bo najważniejsza jest jakość Twojej pracy. Nie stać Cię jeszcze na zatrudnienie tych wszystkich ludzi, którzy zrobią to za Ciebie. Czasami wchodzisz z kimś w spółkę, kto może Cię odciążyć i wziąć na siebie pewne role, ale prawda jest taka że musisz być alfą i omegą.

Potem ludzie się dziwią, że Ty naprawdę umiesz zrobić „wszystko”. Po prostu nie miałeś innego wyjścia, chyba że miałeś spory kapitał zakładowy. Jakiś czas później wkurzasz się, że nikt nie potrafi tego zrobić tak dobrze jak Ty. To zmora nas wszystkich (przedsiębiorców). Lubię mawiać „Pańskie oko konia tuczy”, dlatego ważny dla mnie jest punkt drugi.

Koniecznie przeczytaj książkę „Mit Przedsiębiorczości” Michaela E. Gerbera. Ta książka zmieniła moje życie jako przedsiębiorcy i dziś polecam ją Tobie.

4. Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem – kiedy przyjmujesz nowego pracownika musisz mu przekazać wszystko, co wiesz. Najlepszym na to sposobem według mnie jest sprocedurowanie zadań, czyli opisanie wszystkiego od A do Z ze szczegółami. Początkowo to zajmuje dużo czasu, ale w perspektywie wielu miesięcy przynosi oszczędności.

5. Umiejętności liderskie i komunikacyjne – potrzebujesz wiedzieć jak zarządzać zespołem, jak motywować ludzi, jak nimi zarządzać, inspirować i delegować zadania. Jeśli nie miałeś wcześniej okazji się tego nauczyć, to będzie Ci bardzo trudno. To ludzie stanowią o sukcesie firmy i tylko ich dobre poprowadzenie skutkuje efektami całości. Dotyczy to również Twoich klientów i partnerów biznesowych.

6. Wiedza o księgowości i prawie – nie musisz wiedzieć wszystkiego, bo od tego masz księgowość, ale musisz znać wszelkie podstawy. To zupełne minimum, a im więcej wiesz tym tak naprawdę lepiej, bo księgowość nie powie Ci o wszystkim – nie nauczy Cię kombinowania, nie wskaże najlepszych rozwiązań, bo tylko Ty znasz swoją firmę od podszewki. Oni po prostu to księgują… chyba że masz szczęście i trafisz na takich bardziej zaangażowanych. Prawo też się zmienia, a od Ciebie Państwo wymaga jego znajomości. Nikogo nie interesuje, że zapomniałeś o klauzuli danych osobowych, płatnościach VAT lub CIT, GIODO lub sprawozdaniu podatkowym.

7. Ekspercka wiedza, o tym co sprzedajesz – tak naprawdę „core” całości przedsięwzięcia, tym bardziej jeśli są to usługi. Musisz być najlepszy w tym, co sprzedajesz, produkt musi być dopieszczony i naprawdę dobry. Tylko wtedy to wszystko ma szansę zaistnieć. Bez tego nie ma, nawet co zaczynać, bo nie wybijesz się na rynku lub szybko zniszczy Cię konkurencja. Przyjmuję, że tego nie muszę Ci tłumaczyć.

8. Wiedza o promocji i marketingu – wiadomo, że możesz kogoś od razu zatrudnić, ale czy stać Cię na to? Niby opisałem to w punkcie pierwszym, ale dla mnie to coś więcej, samo łączenie i pełnienie różnych ról nie wystarczy. Promocja i marketing Twoich usług lub produktów to największe wyzwanie i musisz być naprawdę kreatywny, zdolny, przedsiębiorczy żeby umieć z nim dotrzeć do klientów. Wiesz coś o SEM, SEO, ambient marketing, social media? Jeśli nie, to masz sporo do nadrobienia.

9. Umiejętność budowania kontaktów – potrzebujesz ludzi, którzy zrobią za Ciebie rzeczy, których nawet Ty sam nie jesteś wstanie przeskoczyć. Przez pierwszy rok 90% osób, z którymi pracowałem robiło wszystko poniżej stawki rynkowej, która zabiłaby mój biznes. W dalszym ciągu dzięki kontaktom i zbudowanej siatce partnerów mogę zarabiać. Bez tego nie utrzymałbym się, po prostu jestem zależny od innych i Ty też musisz być. Przynajmniej na początku, chyba że stać Cię, żeby płacić stawki rynkowe swoim kontrahentom.

10. Umiejętność reagowania na kryzysy – w każdej chwili mogą nadejść i nie wystarczy być tylko na nie gotowym. Trzeba umieć na nie reagować, sporządzić plan naprawczy i wyjść cało z opresji albo jak najmniejszym kosztem. Bez względu na to jak się przygotujesz, one zawsze Cię zaskoczą i musisz umieć sobie z nimi radzić, a są naprawdę przeróżnej maści.

 

PODSUMOWUJĄC…

 

…pewnie lista na tym się nie kończy, ale dobrze jest od czegoś zacząć. Niektóre osoby pewnie czytają ten tekst z uśmiechem, bo wpadły mnie odwiedzić i skonfrontować swoje poglądy, gdyż same prowadzą własną firmę. Zauważyłem, że często odwiedzają mnie inne firmy szkoleniowe.

Mam nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny. W innym wypadku napisz mi jakiś obskurny komentarz na fejsie (za miłe też dziękuję). Mam też dla Ciebie propozycję, bo wiesz pewnie że prowadzę profesjonalny coaching / mentoring dla przedsiębiorstw i klientów prywatnych. Organizuję też szkolenia dla firm, w których biorą udział osoby nie tylko z Poznania i Warszawy, ale z całej Polski. Zachęcam Cię do przejrzenia całej mojej strony. Dzięki za uwagę!

Wiesz czym dokładnie jest coaching? Obejrzyj moje video na YouTube pt. „#1 Nie Będzie Mi Coach Mówił Co Mam Robić!” i dowiedz się więcej na ten temat.
Chcesz wiedzieć, czym dokładnie różni się coaching od mentoringu? Przeczytaj artykuł pt. „Naga prawda o coachingu”, w którym znajdziesz wszystkie wyjaśnienia.